Sunday 13 April 2014

Penyebab Haid Tidak Teratur Pada Remaja

Penyebab haid tidak teratur pada remajaHaid tidak teratur banyak dialami oleh kaum wanita. Menurut banyak ahli perubatan ini, hal ini disebabkan keadaan tubuh wanita yang berbeza-beza yang menyebabkan siklusnya sangat berbeza.
Seperti yang kita ketahui, kitaran haid pada wanita layaknya jadwal piket yang selalu datang pada empat minggu sekali. Apabila melebihi dari jadual tersebut banyak doktor mengatakan berlaku sesuatu ketidaknormalan pada tubuh seorang wanita.

Penyebab haid tidak teratur

Penyebab haid tidak teratur pada remaja boleh dipengaruhi oleh banyak hal. Terutama pada remaja yang yang beberapa tahun setelah mendapatkan haid pertamanya. Faktor utamanya adalah tubuh remaja wanita menuju kematangan awal, perubahan berat badan, pengeluaran dan perkembangan hormon kewanitaan.

Pelbagai aktiviti

Keadaan mental dan pelbagai aktiviti yang dilakukan serta beberapa faktor biologi lain. Banyak doktor mengatakan bahawa kitaran haid pada remaja sangat berbeza-beza, dan akan mencari kitaran normalnya pada tahun-tahun berikutnya.

Haid tidak teratur pada remaja

Haid tidak teratur pada remaja adalah proses yang normal. Banyak doktor berpendapat, bervariasinya kitaran haid pada remaja dipengaruhi oleh tahap pembiakan hormon kewanitaan dari kitaran satu ke kitaran lain.
penyebab menstruasi tidak teratur pada remaja

Kitaran haid tidak teratur

Ada beberapa perkara yang perlu diperhatikan pada tubuh untuk mengenali kitaran haid tidak teratur pada remaja, seperti; munculnya banyak jerawat, merasakan otot kencang dan punggung terasa kejang, payudara lebih berat daripada biasanya, sakit kepala, moody, dan beberapa bengkak pada tubuh.

Gangguan pada tubuh ini adalah hal yang normal, dan sebaiknya tidak meminum ubat tanpa anjuran doktor kerana mungkin hanya penyebab dari keadaan fizikal dan psikologi dan yang diperlukan hanyalah rehat yang cukup.   


8 comments:

  1. haid yang tidak lancar kadang membuat gerah dan tidak nyaman.

    ReplyDelete
  2. Knpa yaa haud saya tidak lancar dan tidak teratur. hnya sehari dua hari saja. Dan tidak sesuai tanggal.setiap bulannya selalu sakit perut

    ReplyDelete
  3. Menstruasi pada setiap wanita emang berbeda-beda..Sehingga hanya wanita bersangkutan yang tau betul apakah ia sedang menghadapi menstruasi tidak teratur atau sedang teratur. Tapi buat yang remaja, jangan cemas berlebihan, ikuti saran-saran orang terdekat anda seperti kakak, bibi, ibu, dan sahabat..trim.salam kenal admin

    ReplyDelete
  4. kalo telat satu bulan yg dirasakan cepat cape,cepat ngantu juga kadang pusing,apakah itu karena efek telat menstruasi atau bagaimana ? tolong infonya

    ReplyDelete
  5. kalo telat satu bulan yg dirasakan cepat capek,cepat ngantuk juga kadang pusing,apakah itu karena efek telat menstruasi atau bagaimana ? tolong infonya

    ReplyDelete
  6. aku mau nanya jadi tgl 14 kmrn sdh berenti mens trs abis sholat idul fitri siangnya aku flek lagi dan sampe hari ini blm berhenti malah jd kaya dapet lg gt itu knp ya? bisa tolong jawab? apa itu tanda blm selesai atau apa? makasih

    ReplyDelete
  7. Assalammualaikum . Masalah haid tidak teratur sememangnya sangat penting untuk diambil berat . Terutamanya untuk wanita yang telah berumahtangga yang ingin menimang cahayamata.Tips Atasi Masalah Haid Tidak Teratur Dengan Selamat Dan juga Berkesan
    Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

    ReplyDelete
  8. Haid aku tidak teratur , kadang 3bulan sekali atau lebih ,tapi tidak merasakan ada yang sakit dok , kata ibu ku , ibu aku dulu juga menstruasi nya begitu , kadang lambat , apakah itu bosa jadi karena faktor genetik ???

    ReplyDelete

Silahkan berkomentar dengan baik disini..