Sunday 13 April 2014

Apa Tanda - Tanda Menjelang Menstruasi Pertama

Apa tanda - tanda menjelang menstruasi pertama Sukarnya menentukan masa haid atau haid pada hari yang tepat membawa sedikit gangguan dan masalah tersendiri pada beberapa wanita. Ada baiknya para wanita memperhatikan tanda - tanda haid pada tubuh mereka sendiri.
Biasanya berlaku sedikit masalah pada perut, cirit-birit dan sembelit, merasa loya, kekejangan. Kemudian diikuti oleh perubahan keadaan psikologi dan emosi yang boleh dibilang ekstrem, seperti terlalu sensitif, menjadi kurang tidur, dan susah untuk menumpukan perhatian.

Tanda haid

Tanda haid adalah keluarnya pendarahan akibat luluhnya dinding melalui organ genital kewanitaan. Kemudian diikuti oleh radang faraj, keputihan, terasa sakit ketika buang kecil, badan terasa lemas, demam, sakit kepala, emosi tidak stabil, bengkak pada payudara dan tersa sakit, sakit kepala, pening, perut terasa mual dan panas.

Tanda menjelang menstruasi

Tanda menjelang haid boleh dilihat dari perubahan bentuk tubuh disebabkan perubahan hormon, seperti bengkak pada pergelangan kaki dan tangan, membesarnya puting dan payudara, rasa pegal pada punggung dan paha, dan rambut faraj yang terasa lebih tebal dan kasar dari biasanya.
apa tanda - tanda menjelang menstruasi pertama

Tanda - tanda haid pertama

Tanda - tanda haid pertama semula jadi mereka apabila seorang gadis menginjak proses kematangan awal, berkisar antara 8-14 tahun. Tumbuhnya payudara dan rambut kemaluan, keluar dan bertambahnya volume lendir putih melalui faraj petanda kitaran pertama haid bermula.

Apa tanda tanda haid umumnya kita sebut sebagai haid, yaitu keluarnya darah melalui faraj. Rata-rata terjadi 5 hari, ada pula 2-7 hari dengan julat rata volume darah yang keluar sebanyak 35ml.

2 comments:

  1. Umurku sdh 12 th. Tp kok blom mens ya?

    ReplyDelete
  2. Sama. Aq juga, umur q sdah 12 thun tpi blom mens

    ReplyDelete

Silahkan berkomentar dengan baik disini..