Sunday 13 April 2014

Cara Mempercepat Haid Secara Pendek

Cara mempercepat haid secara pendek Proses haid adalah perihal fitrah pada setiap wanita, indikasi bahawa tubuh seorang wanita berfungsi normal. Semula jadi mereka, haid adalah petanda tubuh wanita bersedia untuk membiak dan memberikan keturunan.
Para wanita umumnya mendapatkan mestruasi pertamanya pada umur 10-12 tahun yang kemudian berhenti (putus haid) pada julat umur 40-50 tahun. Proses ini adalah pendarahan meluruhnya dinding rahim bahagian dalam yang keluar melalui faraj.

Cara cepat haid

Banyak wanita mengadu tentang rasa sakit dan proses pendaharan yang melebihi kitaran normal mereka. Cara cepat haid biasanya diselidiki untuk mengurangkan hal tersebut, biasanya para wanita mempunyai cara dan tips sendiri, seperti ubat-ubatan baik chemical mahupun herba yang telah banyak beredar di pasaran.

Cara mempercepat haid

Cara mempercepat haid boleh juga dengan berehat dan tidur secukupnya, serta memperbanyak pengambilan zat besi dan kalsium dalam pola makan mereka. Dianjurkan juga untuk memperbanyak kacang-kacangan, seperti contohnya kacang soya untuk meningkatkan hormon kewanitaan. Dan perkara yang paling utama adalah menjaga kestabilan psikologi agar terhindar daripada tekanan yang berlebihan.

cara mempercepat menstruasi secara singkat

Proses haid secara ringkas

Proses haid secara ringkas adalah sebagai berikut; dalam satu bulan dua minggu pertamanya, hormon estrogen pada wanita menyebabkan dinding rahim menebal yang diikuti keluarnya sel telur matang turun ke tiub fallopio dari indung telur.

Apabila sel telur tidak disenyawakan dan tidak menjadi bayi, progesteron dan estrogen dalam dinding rahim yang semakin tebal akan menurunkan kadarnya dan mereput keluar melalui faraj.


No comments:

Post a Comment

Silahkan berkomentar dengan baik disini..