Saturday 12 April 2014

Cara Menghitung Kitaran Haid Normal

Cara menghitung kitaran menstruasi normal Haid yang datang setiap bulan pada seorang wanita terkadang membawa cerita dan permasalahanya sendiri-sendiri. Haid menurut istilah perubatannya disebut adalah proses lepasnya dinding rahim yang diikuti dengan pendarahan melalui faraj dan terjadi disetiap bulan terkecuali ketika proses kehamilan.

Kitaran haid

Yang pada akhirnya membentuk urutan masa atau kitaran. Kitaran haid pada setiap wanita dipengaruhi oleh beberapa hormon kewanitaannya iaitu; esterogen, hormon puletein, dan hormon perangsang folikel. Kitaran tesrsebut terjadi antara hitungan 14-20 hari terhitung pada hari pertama sampai satu hari tepat berakhirnya haid dibulan seterusnya.

Kitaran haid normal

Kitaran haid normal terbahagi menjadi 3 fasa, yang pertama adalah fasa pliferasi, kemudian ovulatoir, dan fasa luteal. Secara semula kitaran haid adalah 28 hari, namun menurut banyak ahli wanita yang mempunyai kitaran dengan jumlah hari tersebut hanya 10-15% wanita.

Cara menghitung siklus menstruasi normal


Kitaran normal

Selebihnya hingga hari ke-40 juga dianggap sebagai kitaran normal. Banyak perkara yang mempengaruhi kitaran haid pada setiap wanita yang sebagian besar terpengaruh oleh keadaan psikologi mereka berbanding keadaan biologi.

Cara mengira kitaran haid normal

Cara mengira kitaran haid normal terkadang susah-susah gampang untuk diketahui harinya. Secara perubatan pengiraan normal kitaran boleh bermula sejak terhitung hari pertama sampai pada hari terakhir haid di bulan berikutnya.

Contoh; tarikh pertama haid pada 10 Januari 20014, maka pada haid bulan berikutnya adalah 7 Februari 2014, nah mudah bukan?


No comments:

Post a Comment

Silahkan berkomentar dengan baik disini..